Jemaa el-Fnaa tai Djemaa el Fna

Jemaa el-Fnaa tai Djemaa el Fna, on yksi kuuluisimmista aukioista kaikissa Afrikassa ja on keskellä kaupungin toiminta ja kauppa.

Historia 

Marrakesh perusti Almoravids 1070-1072. Jälkeen tuhoisa taistelu, se putoaa Almohads vuonna 1147. Tämän jälkeen Jamaa el Fna on kunnostettu yhdessä paljon kaupungin. Muurien laajennettiin myös Abou Yacoub Youssef ja erityisesti Yacoub el Mansour 1147-1158. Ympäröivä moskeija, palatsi, sairaala, paraati ja puutarhat reunoilla markkinapaikka kunnostettiin, ja Kasbah linnoitettiin. Myöhemmin, jossa omaisuuksia kaupungin, Jamaa el Fna näki aikoja lasku ja uusiminen.


Square 

Paikka jää pääaukiolla Marrakesh, joita paikalliset ja turistit. Päivisin se on pääosin käytössä appelsiinimehua Torit, nuorten kanssa kahlittu Barbary apinoita, vesi myyjien värikkäät puvut perinteisten nahka vesi-pussit ja messinki kupit ja käärme charmers jotka aiheuttavat valokuvia turisteille.
Päivän edetessä, viihteestä muutoksia: käärme charmers poiketa, ja myöhään neliö tulee täydempi, jossa Chleuh tanssi-pojat (se olisi vastoin custom tytöille tarjota tällaista viihdettä), tarina-ääntenlaskijat ( kertovat tarinoita berberien tai arabiaksi, jotta yleisö arvostava paikalliset), taikureita, ja tempuilla perinteisten lääkkeiden. Kuten pimeys laskee, neliö täyttyy kymmeniä elintarvikkeiden kojuista koska ihmisten määrä neliön huiput.


Steam nousee ruokakojuja
Aukio on särmikäs pitkin toiselle puolelle Marrakesh Souk, perinteinen Pohjois-Afrikkalainen markkinoilla catering sekä yhteisen päivittäiseen tarpeeseen paikalliset, ja matkailuelinkeinon. Muilla sivuilla ovat hotellit ja puutarhat ja terasseilla tarjoaa paeta melua ja sekaannusta neliö.
Kapeat kadut johdattavat kujilla Medina neljänneksellä vanhan kaupungin.
Kun linja-autoasema, paikka oli suljettu ajoneuvoliikenteen 2000-luvun alussa. Viranomaiset ovat hyvin tietoisia sen merkitys matkailuelinkeinon ja vahva, mutta hillitty poliisin läsnäolo takaa turvallisuutta kävijöitä.
UNESCO Masterpiece suullisen ja aineettoman perinnön Humanity

Ajatus Unescon hankkeen mestariteokset suullisen ja aineettoman perinnön ihmiskunnan tuli ihmiset huolissaan Jamaa el Fna. Paikka on tunnettu sen aktiivinen pitoisuus perinteisen toiminnan tarinankertojia, muusikot ja esiintyjät, mutta se uhkasi taloudellista kehitystä paineet. Taistelevat suojelemiseksi perinteet, asukkaiden vaati toimia kansainvälisellä tasolla, tunnistaa tarpeeseen suojella sellaisia ​​paikkoja - kutsutaan "kulttuurin tilat" - ja muita suosittuja ja perinteisiä kulttuuri-ilmaisun.
UNESCO rohkaisee yhteisöjä tunnistaa, dokumentoida, suojella, edistää ja elvyttää tällaista perintöä. Unescon etiketti tavoitteena on lisätä tietoisuutta siitä, miten tärkeää suullisen ja aineettoman perinnön olennaisena osana kulttuurista monimuotoisuutta.
"Spektaakkeli Jamaa el Fna toistuu päivittäin ja joka päivä on erilainen. Kaikki muuttuu - ääniä, äänet, eleet, yleisö näkee, kuuntelee, tuoksut, maut, koskettaa. Suullinen perinne on kehystetty yhden paljon laajemmalla - että voimme soittaa aineettomia. Square, kuin fyysinen tila, suojien rikas ja sanallisen perinteen.



Se on ollut osa UNESCOn maailmanperintökohde vuodesta 1985.  nimi tarkoittaa suurin piirtein "kokoonpano tunkeilijoita" tai pahantekijöitä.  Jemaa el-Fnaa uudistettiin yhdessä paljon Marrakeshin kaupungin, jonka seinät laajennettiin Abu Yaqub Yusuf ja erityisesti Yaqub al-Mansur 1147-1158. Ympäröivä moskeija, palatsi, sairaala, paraati ja puutarhat reunoilla markkinapaikka kunnostettiin, ja Kasbah linnoitettiin. Myöhemmin, jossa omaisuuksia kaupungin, Jemaa el-Fnaa näki aikoja lasku ja uusiminen. historiallisesti tämä neliö käytettiin julkisia teloituksia ja decapitations hallitsijat säilyttää valtansa pelottavia ihmisiä. Neliön houkutteli asukkaat ympäröivän aavikon ja vuorten kaupan täällä kojuista perustettuja neliön alussa historiansa. Neliön houkutteli kauppiaita elintarvikkeiden, eläinten rehun ja kodin tavarat, käärme charmers ("villi, tumma, hurja miesten pitkät epäsiisti hiukset kaatuminen heidän alasti hartiat"), berberien naiset pitkissä vaatteissa, kamelit ja aasit, tanssia pojat Chleuh Atlas heimo, ja kirkuen muusikot putket, tambourines ja Afrikkalainen rummut.  Richard Hamilton sanoi, että Jemaa el-Fnaa kerran "reeked berberi partikularismin, on taaksepäin katsova, huonosti koulutettuja maanmiehensä, eikä uudistusmielinen, pan-Arab kansainvälisyys ja komentotalouden jotka olivat kuvitellut tulevaisuudessa. "Nykyään neliön houkuttelee ihmisiä monimuotoisuutta sosiaalisen ja etnisen taustan ja matkailijoita ympäri maailmaa. Snake charmers, akrobaatit, taikurit, mystikot, muusikot, apina kouluttajat, yrtti myyjät, tarina-ääntenlaskijat, hammaslääkärit, taskuvarkaita, ja esiintyjät keskiajan puku edelleen kansoittavat neliö.  Sitä on kuvattu "maailman- aukio "," metaforinen kaupunkien kuvake, sillan menneisyyden ja nykyisyyden, jossa (spectacularized) Marokon perinne kohtaa nykyaikaa. "